Ved forsinkelser må du forholde deg til informasjonen flyselskapet eller flyselskapets representant gir.
Ved mindre forsinkelser opplyses dette ved hjelp av informasjonstavler i innsjekkingsområde/avgangshallen.
Ved kjente, større forsinkelser vil vi kontakte våre reisende på telefon. Det er derfor viktig at du oppgi et mobiltelefonnummer vi kan nå deg på når du bestiller reisen.
Forsinkelser på utreisen
Om du har kjøpt en pakkereise og blir forsinket på utreisen, har du krav på kompensasjon om forsinkelsen er over 6 timer for reiser under 5 døgn, 8 timer for reiser mellom 5 og 8 døgn, eller 12 timer for reiser over 8 døgn. Skyldes forsinkelsen tiltak fra luftfartsmyndighetene, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre, lignende forhold arrangøren eller transportøren ikke kan ha innvirkning på, fordobles fristene. (Alminnelige vilkår for pakkereiser pkt 8.2f.V).
Dersom du har krav på kompensasjon utbetaler flyselskapet en dagsandel av reisens pris fratrukket forsikringer, rabatter og eventuelle tilleggsytelser.
Merk – ved kjøp av “kun flyreise” har du ikke krav på denne kompensasjon som gjelder for pakkereiser.
Forsinkelser på hjemreisen
Ved forsinkelser på hjemreisen må den reisende selv dekke eventuelle utgifter hvis man kommer for sent til fly, tog- eller bussforbindelser, med mindre forsinkelsen anses som en mangel i henhold til reisevilkårene. Man kan imidlertid søke om å få dekket disse utleggene via sin reiseforsikring.