Bagasje som har kommet på avveie eller blitt skadet under transport må omgående meldes til flyselskapets representant på flyplassen.
Du vil da motta en bekreftelse på hendelsen/skaden, en såkalt PIR-rapport.
Vitaltour er ikke ansvarlig for skadet/mistet bagasje under transport.
Skaderapporten må vedlegges hvis du ønsker skadeerstatning. Eventuelle krav skal rettes til flyselskapet. Flyselskapet avviser kravet dersom PIR-rapport ikke foreligger.
Vi gjør oppmerksom på at flyselskapene kun utbetaler et begrenset beløp til erstatning på skadet bagasje. Om noe skulle hende med din bagasje erstattes du i henhold til flyselskapets gjeldende regler.
Vennligs merk deg at flyselskapenes erstatningsansvar er begrenset. Vi ber deg lese den informasjon som finnes på boardingskortets bakside. Har du reiseforsikring, gjelder den oftest også for skade og tap av bagasje. Hør med ditt forsikringsselskap.
Flyselskapenes regler for pakking av bagasje er følgende: Bagasjen får ikke inneholde effekter som kan skades under flygningen, for eksempel flasker og ømtålig gods som glass og porselen, eller ting som ikke er forsvarlig pakket.
Bagasje som sjekkes inn skal være forsvarlig pakket slik at den tåler å håndteres med annen bagasje i lasterommet. Vær oppmerksom på at skader på ryggsekk ikke erstattes av flyselskapet dersom den ikke legges i en lukket plastpose. Medisiner, ømtålig og verdifull bagasje skal ikke sendes i flyets lasterom men pakkes i håndbagasjen.